„Az apostolok pedig nagy erővel tettek bizonyságot az Úr Jézus feltámadásáról, és nagy kegyelem volt mindnyájukon.”

(Ap Csel 4,33)

A lelkészakadémiai képzés, a Reformáció ünnepe után, Mindenszentek napján írom ezeket a gondolatokat. Több minden befolyásolja mondandómat, és talán nehezen is sikerül rendezni azokat.

 

Ez a hét az elmúlásról szól, az emlékezés különböző formáiról, amit megtör Reformáció ünnepe. Helyes a megtörés kifejezést használni? Szerintem, igen.

 

Az ősz az elmúlással szembesít. A temetők lehullott levelei puha paplanként takarják be a sírokat, az ott alvókat. Mindenki más érzéssel, gondolatokkal indul el az emlékezés virágait elhelyezni, a mécseseket meggyújtani. Emlékszem, gyermekkoromban egy gyertyát gyújtottunk, amit az ablakba helyeztünk ki. Nagymamám szavai szerint ez az együttérzés jelzéséül szolgált a ház lakóinak, akik gyászoltak.

 

Különös kép elevenedik meg előttem, amikor minden ablakban található egy-egy égő gyertya. Mindenki gyászol, mindenkit érint a valós elmúlás, a halál.

 

Az emberhez hozzátartozik a halál tisztelete, és ezt különböző korokban más és másféleképpen gyakorolták. Tény, hogy nem siklottak el felette. Hittek a holtak hazájában, a kóborgó lelkekben, akik nem találnak békességet.

 

A halál az élet vége. De mi van a halál után? Az Ószövetségben sincs egységes tanítás a halálról és az azutáni életről. Két dologra hívja fel viszont a figyelmet, Isten a halottak felett is Úr, és tilos a halott-idézés. Tehát Isten az, aki a halált, a végességet képes befolyásolni, azaz képes életre kelteni az elhunytakat. Nagyon biztató, hogy nem tantételeket olvasunk ebben a témában a Bibliában, hanem érezhetően a hit és a teológiai fejlődés változását.

 

Jézus látványos tanítása ebben a kérdésben, a halott-feltámasztásai nemcsak csodatettek, hanem bizonyságok is egyben az Isten hatalmáról. Amire az ember nem képes, az Isten számára lehetséges.

 

Sem Mindenszentek, sem Halottak napján nem tartanak istentiszteletet a protestáns templomokban, bár jó lenne elgondolkodni azon, hogy ezen a két napon milyen sok bizonytalanságban élő friss, vagy régóta kételyek között élő gyászoló kaphatna tanítást és vigasztalást. Lenne-e rá igény?

 

Nincs kétség afelől, hogy az egyház kötelessége a tanítás. És mi a hívek feladata? A tanúbizonyság. Az apostolok, a Szentlélekkel feltöltöttek bizonyságot tettek Jézus feltámadásáról. Pál apostol ezt tovább bontva a saját feltámadása reménységét osztja meg a frissen alakult gyülekezetek tagjaival.

 

És mi? Mi mit vallunk? Hiszünk a feltámadásban? Gyászolókkal találkozva döbbenek rá a sok téves képzetre, ami befolyásolja a közgondolkodást. Többségük összeegyezhetetlen az egyházak tanításaival.

 

Tény viszont, hogy ez egy nagyon jó üzletág. A temetkezési vállalatok jól megélnek az emberek gyászából, akik pedig mindenre hajlandóak a végtisztesség megadásáért. Mi jut ebből az egyházaknak? Nem pénzre gondolok. „Tiszteletes Úr! Ne legyen hosszú a beszéd…!”

 

Akik így gondolkodnak, azoknál a tanítás fontossága mellékes külsőséggé válik, nem úgy, mint az orchidea-koszorú.

 

„Hiszem a test feltámadását, és az örök életet!” – valljuk közösen, alkalomról alkalomra. Amennyiben kijelentésünk valóban a szívünkből fakad, akkor élhetjük át azt, amit az apostolok is, kegyelem volt rajtuk. Isten kegyelme.

 

A Reformáció tehát nem megtöri az elmúlásra való felkészülésünket, hanem lerántja a leplet a helytelen és gyakorta babonás szokásainkról. A feltámadást képtelenek vagyunk befolyásolni, de Isten ingyen, kegyelemből adja a hitet, hogy megérthessük az Ő mentő szeretetét. A test feltámadása egy új, megdicsőült testet jelent, amely Istennel együtt fog élni.

 

Elhiszed ezt? Vagy legalább szeretnéd elhinni?

 

 

Jakab Béla parókus lelkész

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
Facebook
YouTube
Instagram